Afzakken langs de kust naar Agadir - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Jan en Rosalie - WaarBenJij.nu Afzakken langs de kust naar Agadir - Reisverslag uit Agadir, Marokko van Jan en Rosalie - WaarBenJij.nu

Afzakken langs de kust naar Agadir

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Jan en Rosalie

01 Februari 2014 | Marokko, Agadir

Langs de Marokkaanse kust richting Agadir.

Op weg naar het pottenbakkersdorp Safi. We hebben daar rondgelopen en uitleg gekregen van een van de artiesten van het dorp. De pottenbakkerij stamt uit de tijd van de Feniciërs, duizenden jaren geleden. Het dankt zijn ontstaan aan de rijke kleigronden rondom de stad en de aanwezigheid van hout voor de ovens en water om de klei te kunnen kneden.
De klei is dieprood vanwege het hoge ijzeroxide gehalte, hierdoor kan het onder grote hitte gebakken worden (1200*C) in de houtovens. Na het met de hand beschilderen en glazuren gaat het voor het 2e bakproces in de gasoven. Hier kan men de temperatuur beter regelen en dat schijnt er bij deze procedure erg op aan te komen.
De arbeiders werken op stukloon, aanpoten dus!
Als je al deze mannen zo bezig ziet is het bijna niet in deze tijd te plaatsen, een soort openluchtmuseum. Zeker geen vetpot.
Na dit bezoek gingen we door naar Essaouira, Jan en Ineke besloten wat langer daar te blijven. Essaouira is een vissersplaats waar je heerlijk rond kunt dwalen. De binnenstad is ook mooi en levendig maar wij hebben het bij de haven gehouden waar ons zoveelste visje gegeten hebben. Voor de overnachting zijn we naar een camperplaats enkele km. ten zuiden van de stad gegaan.
Woensdag 29 januari zijn we (in de regen) vertrokken richting Agadir. Martin en Ria blijven nog 1 dag langer om Essaouira in te gaan en volgen ons een dag later.
Dus rijden we alleen verder naar 't zuiden.
De weerberichten laten zien dat er een regenperiode over Marokko trekt maar dat Agadir de dans een beetje ontspringt!?
Onze reis gaat prima maar helaas in de regen. Jammer, het landschap waar we doorheen rijden is zo mooi van kleur maar dat is nu haast niet te zien. We rijden door Argan boomgaarden, dé specialiteit van de omgeving hier. Het zijn bomen waar een soort olijfachtige vrucht inzit waarvan een heel speciale olie geperst wordt. Voor over de sla, voor je gezondheid en voor allerlei klachten en kwalen. In bepaalde coöperaties werken hier vrouwen aan die zo een zelfstandig bestaan kunnen hebben. Maar inmiddels ziet de commercie dat aan de titel "vrouwen coöperatief" geld is te verdienen en profiteert daar lustig van mee.
Gelukkig klaart het weer op en komen we met mooi weer met wel een behoorlijke wind op de camping "Atlantica Park" aan. Een camping aan de oceaan.
Wat een desillusie zeg, een bomvolle camping met meest Franse overwinteraars. En véél, véél!
Maar hier zit het bedrijf dat wij nodig hebben om de voorstoelen van een nieuwe hoes te voorzien en een prima artelier om een stevige fietsenhoes te maken. Dus gewoon even aansluiten in de rij. Er zijn goede voorzieningen dus de was kunnen we draaien, in no time is alles weer schoon en droog. Nu even tijd voor de omgeving, het reisverslag (waar ik de foto's maar niet bij geplaatst krijg) en visjes bakken.
We laten weer van ons horen!

• 01 Februari 2014 - 15:51

Egon:

Leuk de verhalen over de lokale bevolking. Heerlijk lijkt het me om zo rustig bij de omgeving stil te kunnen staan. Veel plezier nog!

ps. De gebroken fietsketting van Jan komt natuurlijk door het gebruik van WD40. Hij moet Teflon van Finishline kopen, maar ik denk dat ze dat daar niet verkopen:-)

• 01 Februari 2014 - 18:13

Arend:

Leuk om van je te horen Rosalie, je ziet en maakt bijzondere dingen mee! Groet! Arend en Elsbeth

• 01 Februari 2014 - 23:45

Annet Mensink:

Geniet lekker van de vis. Fijn dat de bevolking verdient aan de pottenbakkerij en het maken van de speciale olie. Geniet ze verder. En een fijne reis toegewenst en hopelijk zonder regen, zodat je kan genieten van de mooie omgeving. Annet.

• 02 Februari 2014 - 14:10

Tini Berning:

Lieve Jan en Rosalie,

Wat fijn, dat jullie zo genieten.

Veel liefs,

Tini en Peter.

• 06 Februari 2014 - 19:06

Marianne :

Wat heerlijk aan de kust jij rosalie. We genieten mee en gaan mee in jullie
    ontdekkingen. Geniet lieverds nog een paar weken.liefs m en v.

• 07 Februari 2014 - 07:38

Marianne:

Wat een leuk verslag!prachtig aardewerk uit zulke primitieve ovens!Is de bus al
    vol?Heel goed dat we geen rare berichten horen.Geniet er van,de tijd is om voor
    je het weet.Wij hebben het goed noch niets verkocht ,maar wel regelmatig kijkers!
    Lefs van ons marianne.